fbpx
Search
Close this search box.

Automatisering in het muzikale ecosysteem: de blockchain

Sinds de Bitcoin op de markt is, is de techniek daarachter (de blockchain) steeds meer naar de voorgrond gekropen. Banken besteden inmiddels miljarden om de blockchain te doorgronden. De muziekindustrie zal daar ook wel eens aan beginnen, maar echt haast lijkt er nog niet te zijn.

Dat is historisch gezien wel te verklaren; toen de lp uitkwam zou dat het einde van muziek zijn, tegen cd’s kwam veel protest en mp3’s werden vervloekt. Pas sinds kort wordt streaming omarmd, maar in muziekcontracten zie ik nog steeds bepalingen over bladmuziek, voor het geval dat jouw rawstyle track op een draaiorgel of op pianoles gespeeld gaat worden. Snap je waar ik heen wil?

PROBLEEM

Een van de grote problemen van de muziekindustrie anno 2016 is dat het onoverzichtelijk en niet transparant is waar alle muziekrechten liggen en welke deals zijn gemaakt. Bovendien ontbreekt er een allesomvattende database met actuele en correcte informatie over de rechten en rechthebbenden. De uitbetaling van royalty’s gaat daarnaast erg langzaam en het is vaak nog maar te bezien of de statements kloppen. Dat komt omdat muziek een gecompliceerde business is geworden. Een nummer kan meerdere schrijvers hebben, verschillende uitvoerend artiesten met iedere een eigen aandeel voor wat betreft hun bijdrage, uitgevers, sub-uitgevers, labels en licenties die verschillen per territorium. Als er geïncasseerd en uitbetaald moet worden, dan verloopt dit via verschillende organisaties en bedrijven, naar verschillende mensen in verschillende landen.
Dubset (het bedrijf achter MixBANK, waar ik in editie #25 een column over schreef), schat dat elke week 3,9 miljoen uur aan gemixte dance content wordt ge-upload, waarvan gemiddeld per mix 30 composities niet worden gecompenseerd.

OPLOSSING

Een oplossing voor het probleem is gelegen in het bouwen van een digitale database door middel van de blockchain technologie. In die database zijn alle transacties van rechten te vinden. Elke transactie ligt vastgelegd in een digital bestandje. Vanaf het eerste block tot het laatste block, en dus een chain. Telkens komt er een block bij die de actuele status en verdeling van de muziekrechten als metadata in zich draagt. Al die blocks zijn uniek, alle transacties zijn te traceren en als je een transactie zou manipuleren, bijvoorbeeld door te lage royalty statements uit te geven of een deel niet uit te betalen, dan kan iedereen dat zien en kan die bepaalde handeling worden geweigerd.

blockchain

GEVOLG

De blockchain zorgt voor een eerlijke, transparante en efficiënte marktplaats, waar iedereen informatie van kan aflezen en toevoegen. De toevoeging wordt door alle andere gebruikers (al dan niet automatisch) gecontroleerd en goedgekeurd. In de muziekindustrie is er al lang behoefte aan een database waaruit blijkt welke rechten waar liggen en onder welke voorwaarden toestemming verleend wordt voor gebruik van muziek. Zo weet je bijvoorbeeld onder welke voorwaarden je mag samplen en krijg je automatisch je geld als jouw nummer wordt verkocht of gestreamd.

SMART CONTRACTS x BLOCKCHAIN

Zogenaamde ‘smart contracts’ kunnen de muziekindustrie en de blockchain samenbrengen. In zo’n geautomatiseerd contract staat bijvoorbeeld vastgelegd, dat als track X wordt afgespeeld, bedrag Y automatisch naar producer Z gaat. Wat we met elkaar in de komende tijd moeten gaan afspreken, is welke data in de digitale bestanden moet worden opgenomen en wat de regels van het systeem worden. Is het bijvoorbeeld wel gewenst om alle bootlegs tegen te gaan? Toen ik in 2011 mijn afstudeerscriptie schreef over muziekauteursrecht en dance-dj’s, was een van de aangedragen oplossingen om tot verbetering van de industrie te komen, een one stop shop voor het clearen van samples. De blockchain kan die oplossing een feitelijke invulling geven, en nog veel meer. Ik roep jullie op je ideeën hierover kenbaar te maken. Laten we een denktank vormen en kijken hoe we een digitale stap kunnen maken naar een eerlijke, transparante en efficiënte muziekindustrie.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS