fbpx
Search
Close this search box.

Zes dingen die ik heb geleerd op IMS Ibiza 2018

De International Music Summit (IMS) 2018 op Ibiza is alweer ruim een week voorbij, maar door een enorme berg werk, een huwelijk in het Zuiden van het land en een plotseling (maar leuk) bezoek aan Intents Festival, was ik er nog niet eerder aan toegekomen om mijn take aways van IMS Ibiza voor jullie op digitaal papier te zetten. Bij deze!

Dag 1: balancing our business

  • De muziekbeurs in het Hard Rock Hotel Ibiza startte met een panel over de uitdagingen van de muziekindustrie en daarbij werd (helaas) natuurlijk ook het overlijden van Avicii belicht. Pete Tong hield daarbij een emotionele speech. Je kan de speech hier teruglezen: https://www.musicweek.com/live/read/a-very-special-talent-pete-tong-remembers-avicii-at-ims-2018/072604. Een belangrijk punt dat in het panel (en door de hele week) naar voren kwam, is dat we met z’n allen beter op elkaar moeten letten en af en toe even moeten terugschakelen. Het thema van deze IMS was dan ook “balancing our business”.
  • Vanuit The Association For Electronic Music (AFEM), een wereldwijde belangenvereniging voor de dance-industrie waarvan ik lid ben, werd vorig jaar een reviewing panel georganiseerd om de documentaire WHY WE DJ – SLAVES TO THE RHYTHM te voorzien van feedback. Ik heb daar toen met Pete een discussie gehad over de wenselijkheid van een contractuele noodknop voor artiesten voor de momenten waarop het écht teveel wordt. Denken jullie dat zoiets zal werken of werkt het alleen maar misbruik in de hand?

 

  • Een van de betere inhoudelijke panels, vind ik altijd het Business Report panel van Kevin Watson, omdat hier in ruim een half uur de stand van zaken van de elektronische muziek wordt besproken. Dance-muziek daalt in populariteit voor wat betreft de groei, maar er gaat jaarlijks nog steeds zo’n $ 7.300.000.000 in om. Je leest hier: https://www.billboard.com/articles/business/8457536/ims-biz-report-2018-global-edm-market-electronic-dance een uitgebreidere versie van het report. De daling komt doordat er meer cross-over komen tussen dance en andere genres, waardoor muziek niet meer (geheel) tot dance gerekend kan worden. Echter, als de huidige trends doorzetten (zoals de enorme populariteit qua streaming van dancemuziek op Spotify en de inkomstenstijging (+30%) uit merchandise), dan is de verwachting dat er in 2021 zo’n 9 miljard dollar in omgaat.

 

Na een inhoudelijk goed gevulde dag en veel afspraken, was het ’s avonds tijd voor de openingsborrel bij het zwembad van het Hard Rock Hotel in Playa d’en Bossa. Als ik mensen moet uitleggen wat IMS is, dan past zo’n borrel in het plaatje van een “ADE in de zon”, zoals ik de beurs op Ibiza dan maar omschrijf. Rond 20:00 uur was het tijd voor het Legends Dinner bij de nieuwe hotspot van het eiland, HEART Ibiza, waarbij het menu was bedacht door de makers van het fameuze El Bulli en waar Underworld een oeuvreprijs kreeg uitgeraakt. O.a. Sven Väth kwam een plaatje leggen voor die gelegenheid en de mannen van Underworld zelf betraden ook het podium voor een exclusieve show. Het entertainment daaromheen werd verzorgd door artiesten van Cirque du Soleil. Dat etentje was dus (easy)jetset to the max.

Dag 2: jonge disruptors

  • Mijn ochtend begon met een ontbijt bij TATEL Ibiza voor jonge influencers, georganiseerd door het Young Guns Network (YGN); een netwerkgroep young professionals die in de creatieve industrie werken. Ik leerde hier innoverende start ups van over de hele wereld kennen en kon mijn tech hart luchten bij reporters van Forbes en Billboard. YGN hostte later ook nog een panel, waarbij Lauren Pavan een mooie tip gaf: “Don’t overlook somebody’s opinion because of their job title.” Daarnaast werd het gebrek aan mentoring besproken. Ik probeer mijn steentje aan mentoring bij te dragen door het zijn van mentor op o.a. het Leiden University Mentor Network (https://www.universiteitleiden.nl/en/alumni/mentor-network).
  • Bradley Gunn Raver. Misschien zegt de naam je niets, maar heb je een filmpje van hem weleens voorbij zien komen op YouTubee, Flabber of Dumpert. Bradley is op het eerste gezicht iemand die gewoon heel lekker gaat op een festival. Dat “lekker gaan” kan nogal eens verkeerd worden geïnterpreteerd, aangezien Bradley alleen water drinkt en geen drugs gebruikt tijdens festivals, maar wel helemaal uit z’n dak staat te gaan. Bradley heeft de ziekte van Asperger en had het gevoel in een sociaal isolement te zitten. Dancemuziek en “the raving culture” heeft hem geholpen om van zijn kamer af te komen, zelfverzekerder te worden en zich te leren uiten door helemaal op te gaan in de muziek. Fantastisch om te zien hoe muziek een verschil kan maken. A stranger in life could be a neighbour on the dancefloor!

 

Omdat ik ook nog een artikel ging schrijven met Carlo Kicksen van Smooth & Good voor Music Motion over de AVG / GDPR (https://www.musicmotion.nl/avg-wet-en-muziek/), de rechtbank moest bellen over een vonnis en weer veel bespreking had, heb ik op dag 2 wat minder panel bijgewoond, dan vooraf ingepland, maar hey, that’s Ibiza. Ook moest er nog een advertentie worden gemaakt (voor de Advocatuur Special waar ik in sta) van Entertainment Business én ’s avonds was de borrel van de AFEM op het dak van het Hard Rock Hotel én de borrel van Armada Music en Cloud 9 Music bij Sa Punta Fine Dining Restaurant / Ginger / Patchwork in Talamanca.

Dag 3: party in Ibiza

  • Een van de panel waar ik het meeste naar uitzag, was het panel over de verschillen en overeenkomsten tussen Burning Man en Ibiza. Ik ben 1 keer op Burning Man geweest en dit was mijn 3e tripje naar Ibiza en ik kan inmiddels zeggen dat er evenveel overeenkomsten als verschillen zijn. Het hedonistische gevoel en de vrijheid voeren gelukkig voor mij de boventoon qua overeenkomsten, maar ook de toenemende jetset, Instagame en exclusiviteit zijn wel (helaas) aspecten die een rol spelen. Een belangrijk verschil is dat de kern van Burning Man, gebaseerd op de 10 geboden van Burning Man (https://burningman.org/culture/philosophical-center/10-principles/) een duidelijke filosofie uitdragen en dat de filosofie op Ibiza steeds meer money driven lijkt te zijn. Tijdens @Dalt Vila liep ik toevallig de moderators en panelleden tegen het lijf en we bleken een aantal gemeenschappelijke vrienden te hebben. Fijn om weer up-to-date te zijn over het wel-en-wee van de playa!
IMS wordt traditioneel afgesloten met een interactieve stemronde, waarbij alle deelnemers de koers van de elektronische muziekindustrie (met een knipoog) kunnen sturen. De resultaten heb ik nog niet gezien, maar zodra ik ze ergens vind, zal ik ze hier posten.
Na mijn laatste meeting van de dag en daarmee van de week, kon ik IMS met een dikke glimlach afsluiten en me klaarmaken voor de closing party op Dalt Vila, het Unesco erfgoed in de oude stad van Ibiza.
Met dit lijstje sloot ik dit beurs af en als kers op de taart heb ik Martijn ten Velden nog wat lekkere platen horen draaien bij Inhalar Ibiza. Niet gek toch?

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS