fbpx
Search
Close this search box.

Voorschot in muziekcontracten

Als een platenlabel betaalt voor het maken van een opname van een bepaalde track dan gebeurt dat meestal via een voorschot. Door middel van dat voorschot is dan een eventuele studio te bekostigen of de kosten van het afmixen van je track. Je kan er ook horloges van kopen, jouw keuze.

Voorschot: sigaar uit eigen doos?

Door de manier van handelen, lijkt het er soms op dat een voorschot een soort signing bonus is, een cadeautje van een uitgever of label, voor als je bij zo’n bedrijf tekent. Maar schijn bedriegt, het te ontvangen bedrag is meestal gewoon een soort lening bij een bank die je moet inlopen.

Dat inlopen van het voorschot wordt ook wel ‘recoupen’ genoemd en gebeurt door verrekening van de inkomsten die jij als artiest en het label of de uitgever verdienen. Soms kan een voorschot worden ingelopen door uit meerdere geldbronnen te putten: verkoop van je tracks, boekingen of uit Buma/Stemra- dan wel Sena-inkomsten.

Als je een flink voorschot in te lopen hebt, dan kan het dus zo zijn dat je een hele tijd – en misschien wel nooit – inkomsten uit publishing of van je label krijgt. Je hebt die inkomsten dan immers al ontvangen; via het voorschot.

Rekenvoorbeeld

Misschien dat een rekenvoorbeeld helpt om een duidelijker beeld te schetsen. Stel, je krijgt een ‘advance’ van € 10.000 en in je contract staat dat je recht hebt op een royaltyvergoeding van 15%. Stel verder dat de streaming van je tracks € 50.000 oplevert. Jij krijgt dan dus normaliter 15% van € 50.000 = € 7.500. Maar, vanwege je voorschot houdt (bijvoorbeeld) het label dat bedrag in vanwege het recoupen. Het label heeft dan dus al wel € 50.000 gepakt en jij staat nog € 2.500 in de min.

Heb je een voorschot nodig?

Een beetje geld vooraf kan handig zijn als je de investering nodig hebt. Maar bedenk je goed dat het een lening is en vraag jezelf af of die investering zich gaat terugverdienen. Geen lening nodig of wil je jouw voorschot gebruiken om met champagnekurken te schieten? Dat kan, maar verstandiger is om het te besteden aan je carrière.

Tips

  1. Spreek duidelijk af uit welke inkomstenbron je het voorschot afl ost. Inkomsten uit één ep, album of contract of over al je inkomstenbronnen? Voor jou als artiest is het gunstiger als het recoupen gebeurt door de inkomsten waarvoor het geld is voorgeschoten, anders blijft het je misschien tot in lengte van dagen achterna zitten. Het ene gat wordt dan opgevuld met het andere.
  2. Met digitale labels en publishers die je op Internet hebt leren kennen, partijen uit het buitenland of zonder bekend track record, moet je oppassen met het verstrekken van licenties en het overdragen van je rechten. Neem in je contract op dat de rechten pas overgaan op het moment dat het geld bij jou binnen is! Anders ben jij jouw rechten kwijt en dan kan je naar je geld fluiten. Zul je net zien dat de wederpartij in Amerika zit ofzo. Nou, ga het daar maar halen…

Wil je meer weten over contracten of is jou een voorschot beloofd? Neem hier contact op voor meer informatie of kijk hier voor de mogelijkheden voor een contractscan.

Dit artikel komt uit DJ Mag NL editie #34, releasedatum 18 juli 2017

Wil je meer weten over copyright en publishing? Klik hier!

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

2 reacties

  1. Hi, ik ben een boekhouder en heb een client die in zo’n constructie zit. Ik vraag mij af hoe je zoiets in de boekhouding verwerkt, aangezien de “aflossing” via een derde verloopt, nl Buma/Stemra.

    1. Dag Ilonka, het lijkt mij een lange termijn, renteloze lening met een variabele terugbetalingsplicht, maar ik weet het niet precies. Je zou het even in jouw vakliteratuur, de wet of bij de Belastingdienst kunnen checken. Ik heb namelijk geen fiscale- of boekhoudkundige achtergrond, ;-).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS