fbpx
Search
Close this search box.

MMF Report: Managing Expectations

Vrij recent is het Managing Expectations Report uitgekomen, “an exploration into the changing role and value of the music manager”. Ik vond het de moeite waard om eens door te nemen. Te meer omdat tijdens Most Wanted: Music (lees hier mijn verslag daarover) ook al over de veranderende rol van de manager werd gesproken. De bevindingen van het panel tijdens MWM19 komen voor een belangrijk deel overeen met wat het rapport Managing Expectations van het Music Managers Forum (“MMF”) stelt. Het MMF was overigens zelf ook aanwezig bij MWM.

Hoofdpunten uit het MMF Report

Het report (en dus de huidige situatie) kenmerkt zich door de volgende hoofdpunten:

  • De meeste managers managen featured artists en maar 17% representeert dj’s;
  • De meeste managers managen 1 tot 2 cliënten en maar 14% heeft zo’n 4 tot 9 cliënten;
  • De rol van managers is breder geworden, ondanks dat de afzonderlijke stromingen (releases, publishing, optredens, marketing) zich verder hebben ontwikkeld en gespecialiseerd;
  • Managers investeren in hun artiesten: 74% van de ondervraagden heeft eigen geld in de carrière van een artiest zitten, terwijl 40% geen externe investeerder heeft;
  • Het vergoedingspercentage blijft – ondanks alle omstandigheden en veranderingen – rond de 20% hangen.

Investeringen vanuit managers

Met name dat investeringsaspect vind ik wel interessant. Ook in Nederland zijn daar rechtszaken over geweest namelijk. Uit het report blijkt dat dus 74% van de managers financieel in cliënten investeert. Die investeringen bedragen in 30% van de gevallen zo’n 1.000 tot 5.000 pond, in 21% van de gevallen 5.000 tot 10.000 pond en in 15% van de gevallen zo’n 10.000 tot 15.000 pond. 35% van de managers heeft hiervoor zelfs eigen spaargeld gebruikt. Ik schrok best wel van die cijfers. Volgens het MMF Report wordt de business dus gevoed met eigen geld, terwijl het voor de rest een zakelijke transactie van creativiteit betreft. Managementkantoren zijn dus voor een best aanzienlijk deel bedrijven waar eigen geld in zit. Daar mag best wat meer aandacht voor zijn, want ik weet dat dit lang niet altijd zo wordt gezien.

Fondsen en subsidies

In Engeland, net als in Nederland, is er wel vanuit de overheid en allerlei andere organisatie geld beschikbaar om te ondernemen in de creatieve industrie. Music Motion geeft hierover weleens workshops en het kan zeker raadzaam zijn om daar eens wat beter naar te kijken. Je moet wel een plan schrijven, maar het kan je wel kapitaal opleveren waardoor je als manager of als artiest net een extra stap kan nemen. Die stap kan een superbelangrijke springplank zijn.

Financieel fundament

Als het financiële fundament vanuit de artiest of de manager er niet is, dan kan dit natuurlijk van een muziekexploitant komen, zoals een muziekuitgever of platenmaatschappij; het voorschot. Het is wel goed om dit openlijk te bespreken en vooral ook naar de voorwaarden van het voorschot en hoe dit wordt ingelopen. Wees je als artiest dus bewust van de financiële verhouding tussen jou en je manager en welk belang een manager kan hebben bij het sluiten van bijvoorbeeld een labeldeal met een voorschot. Kijk goed naar wat je nodig hebt. Is dat wel een hele label deal of volstaat misschien een label services deal? Hetzelfde geldt voor publishing; heb je een traditionele publishing deal nodig of volstaat een administratieconstructie?

Bredere taak voor managers

Wat verder ter discussie staat is de breder wordende taak van een manager en welk effect dit heeft op de verhouding en vergoeding. Aan de ene kant zou je kunnen stellen dat als een manager een taak uitbesteed, bijvoorbeeld social media, dat het dan van zijn, haar of hun aandeel zou moeten gaan. Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat dit niet tot de core business van de manager behoort en dat een derde dit daarom moet doen. Die derde moet dan door de artiest worden betaald. Alles hangt hier samen met enerzijds de specialisatie van de manager en anderzijds wat daarover is overeengekomen in het managementcontract.

Ondernemen met artiesten

Een manier om de veranderingen het hoofd te bieden (en met name om het financieel beter werkbaar te maken voor managementpartijen), is het steeds vaker gezamenlijk ondernemen. Een manager is dan bijvoorbeeld ook het label (of andersom). De kosten en baten worden dan gelijk verdeeld in plaats van de standaard royalty-verdelingen die bij het label gelden. Tegenstrijdig belang ligt hier wel op de loer, want aan de ene kant moet het management de beste deal voor een artiest eruit slepen, terwijl die beste deal kan betekenen dat de manager in zijn eigen vingers snijdt. Lees voor de ‘grap’ even de zaak van Martin Garrix en Spinnin’ Records hierover. Nuttig, niet al te moeilijk en superleerzaam. Ook de zaak tussen Afrojack en zijn voormalig management ging over de zorgplicht die de manager heeft naar een artiest als zij samen ondernemen.

Beide zaken zijn een must read voor manager en artiest om te begrijpen wat de huidige, juridische status is op dit gebied!

Overige punten uit het MMF Report

Een aantal andere opvallende punten uit het MMF Report zijn dat de skills van de manager naar importance worden gerangschikt. Bovenaan staat (met 75%) het kunnen behartigen van de gezondheid en het welzijn van de artiest en het managen van diens kwetsbaarheid! Goed dat hier dus ook veel aandacht voor is. Zeker na wat er met Avicii e.v.a. is gebeurd.

Al met al is het een nuttig rapport, waarin veel bekende, maar ook onbekende managers worden geïnterviewd en verschillen dealstructuren tegen het licht worden gehouden.

Scope MMF Report: Engeland

Nu is het onderzoek met name in Engeland verricht en het is de vraag of dit een representatieve weergave is van de wereldwijde of Nederlandse situatie. Ik denk wel dat het op hoofdlijnen overeenkomt, maar wellicht dat de cijfers en gedetailleerde metingen wat anders zijn.

Veranderingen in Nederland

We kunnen hoe dan ook vaststellen dat het spectrum van management aan het veranderen is. De rechtspraak in Nederland geeft daar verder invulling aan. Maar hoe kunnen we die rechtspraak nou voor zijn? Hoe kunnen we voorkomen dat het tot geschillen komt?

Voorkomen is beter dan genezen

Allereerst denk ik dat het superbelangrijk is dat partijen integer en zoveel mogelijk transparant met elkaar samenwerken. Het erkennen dat er een tegenstrijdig belang kan zijn, kan helpen om een gesprek op gang te krijgen dat je anders pas gaat voeren op het moment dat de spreekwoordelijke poep door de ventilator wordt verspreid in de ruimte waarin je je bevindt. Los van dat dit in het Nederlands minder cool klinkt dan in het Engels, is het een onwenselijke situatie. Voorkomen is beter dan genezen!

Ten tweede denk ik dat vooral aan de artiestenkant het besef moet komen dat de muziekbusiness twee componenten kent: muziek en business. Ik merk bij veel artiesten (en creatieven in het algemeen) dat het businessgedeelte een ondergeschoven kindje is. Als tegenargumenten tegen het goed vastleggen van afspraken en contractmanagement hoor ik; verjuridisering van kunst, business is niet cool, niet credible, niet underground of getuigt niet van vertrouwen in elkaar. Contracten en die hele ‘businesszooi’ is te moeilijk. Het gaat toch goed zoals het gaat? Ja, totdat het dus niet meer goed gaat. In dat geval moet je kunnen terugvallen op je administratie, correspondentie, overeenkomsten en helder overzicht van de samenwerking én waar het misging. Als je een sustainable career wil maken in de kunstensector, dan zijn de zakelijke aspecten daarvan part of the deal.

Mantra

Ik probeer dan altijd maar mee te geven dat als je je rechten kent, je geldstromen gaat zien. Over die geldstromen kun je afspraken (lees: contracten) maken. Als je met die contracten en de rest van de hiervoor genoemde hoofdpunten om te regelen, de bouwstenen van jouw bedrijf hebt gelegd, dan kun je je verder bezighouden met het creeren van gave dingen. Het creert ook rust als je het zakelijke aspect goed hebt geregeld en die rust zorgt voor vrijheid. Vrijheid zorgt voor creativiteit en die creativiteit zorgt ervoor dat je mooie dingen kan maken. Over die mooie dingen kun je vervolgens weer afspraken maken, samenwerkingen aangaan en de vruchten plukken van al die uren in de studio of op het podium. Zo kom je (denk ik) in een positieve spiraal naar boven, in plaats van in een negatieve spiraal naar beneden, waar je eigenlijk alleen maar aan het afgeven bent op dit zakelijke aspect. Maar, dat is slechts mijn gedachte erover. Ik sta open voor suggesties, ?.

Lekker het hele MMF Report lezen

Wil je trouwens het hele Managing Expectations report nalezen, dan kan dat hier.

Vragen?

Heb je vragen over artiesten- of muziekmanagement, bijvoorbeeld om je een contract aangeboden hebt gekregen of omdat je juist artiesten wil gaan managen? Neem gerust even contact op om te sparren over de juridische kanten van dat verhaal!

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS