fbpx
Search
Close this search box.

Remix contests: waar moet je op letten?

De kans op beroemdheid ligt op de loer! Zeker als je toch al lekker aan het produceren bent, dan kun je net zo goed een paar keer mee doen met een remix contest. De stems en sporen worden aangeleverd door de artiest of het label en jij gaat ermee aan de slag.

Remixen en rechten

Als je mijn blogs al wat vaker hebt gelezen (of al wat meer ervaring hebt in de muziekindustrie), dan weet je dat er vaak wat haken en ogen zitten aan het gebruik van de creativiteit van iemand anders. Ook bij remix contests spelen auteursrechten en naburige rechten een rol. De afspraken daarover worden vaak vastgelegd in een remix agreement, maar dat is niet altijd het geval. Als er geen contract is, ga er dan juist niet vanuit dat je zomaar alles met de muziek mag doen. Je kan dan zomaar meer verliezen dan dat de remix je gaat opleveren… In dit artikel leg ik je uit waar je juridisch gezien op moet letten als je meedoet aan een remix contest.

Beschermd werk

Wanneer een auteur / producer een muziekwerk maakt (dat wil zeggen; de compositie, noten, etc. bedenkt op al dan niet digitaal opschrijft), ontstaat er auteursrecht, dat enkel toekomt aan de maker van dat muziekwerk. Dit auteursrecht houdt in dat alleen de maker het werk openbaar mag maken en verveelvoudigen. Het verveelvoudigen kan je zien als het kopiëren, maar ook het geheel of gedeeltelijk overnemen van het werk. Bijvoorbeeld door het te bewerken en… remixen dus. Als die remix voldoende origineel en creatief is, dan kan daar ook weer een eigen auteursrecht op rusten.

Maar, zoals je misschien al weleens hebt gelezen, bestaat er naast het auteursrecht, nog een muziekrecht; het naburige recht. Het naburige recht beschermt de uitvoering van een muziekwerk en de opname daarvan. Vaak wordt hier over het masterrecht gesproken, maar dat dekt dus in dit kader de halve lading.

Rechten van remixen

De track van de artiesten die ter bewerking wordt aangeboden, bevat juridisch gezien dus 2 rechten: het auteursrecht en het naburige recht. Dit is heel-echt-mega-superbelangrijk om te onderscheiden en te begrijpen. Die 2 rechten staan in aparte wetten, worden geëxploiteerd door andere partijen en worden collectief geregeld via (minstens) 4 verschillende organisaties. Die rechten, exploitanten en collectieve beheersorganisaties brengen allemaal eigen regels en inkomstenstromen met zich mee. Welcome to the music bizz.

Remix agreement

Om de track van iemand anders te mogen remixen (= bewerken), heb je dus toestemming nodig. Die toestemming zal doorgaans worden verleend door middel van een licentieovereenkomst.

Licentie versus overdracht

Let op; bij een licentie worden de muziekrechten niet aan je overgedragen. Je krijgt enkel toestemming om het werk te gebruiken in het kader van wat er in de overeenkomst staat beschreven. Niet minder, maar vooral niet meer! Andersom, zul jij in veel gevallen wel jouw rechten op de remix aan de artiest (maar meestal aan het label van de artiest) moeten overdragen. Even voor de duidelijkheid; ze zijn dan dus niet meer van jou. Meer over dit verschil lees je in dit eerdere blog.

Overzicht is key

Lees de remix agreement dus heel goed door en zet voor jezelf even op een rijtje wat je met de track mag doen en wat de artiest of het label met jouw remix mag doen. Let daarbij ook goed op wat je zelf nog met de remix mag doen. En interessanter nog; of je iets met de stems en sporen mag doen.

Tips voor remix contests

Er is niet echt een standaard regeling voor remix contests. De inhoud van de licentie kan dus per wedstrijd verschillen en de voorwaarden kunnen alle kanten op gaan. Ik zal je hieronder een lijstje met dealpoints en tips geven, maar dat is geenszins een uitputtende lijst. Heb je zelf punten uit je overeenkomst die je zijn opgevallen, deel ze dan onder dit artikel in de comments!

  • Te koop aanbieden van de remix?
  • Weggeven van de remix na shares, comments, likes, follows, subscriptions, etc.
  • Territoriale beperkingen?
  • Maximum aantal plays?
  • Gebruiken van de stems en sporen voor eigen gebruik?
  • Manier van credit geven voor de artiest en eventueel de producer en het label?
  • Gebruik van artwork?
  • Het maken van nieuw materiaal, waaronder artwork en videos?
  • Gebruik op sociale media, reclames, promoties, film en video?
  • Monetization?
  • Afdracht inkomsten?
  • Overdracht rechten aan de artiest en het label?
  • Royalty’s (eventueel alleen bij release)?
  • Flat fee bij release?
  • Gebruik van jouw remix als je niet wint?

Op zich hoeft een algemene, niet-exclusieve licentie niet op papier gezet te worden. Bij een wél exclusieve licentie is dat anders. Omdat je bij een remix contest vaak jouw rechten moet overdragen, geldt ook de eis dat je dat per contract moet regelen.

He said, she said

Zoals hiervoor al benoemd kunnen aan een licentie wel bepaalde voorwaarden en beperkingen zitten. Wanneer de overeenkomst en zijn afspraken niet schriftelijk zijn vastgelegd, kan er onduidelijkheid ontstaan. Je moet weten voor welke handelingen je precies toestemming hebt gekregen. Wanneer hier onenigheid over ontstaat, kan dit voor problemen zorgen. Als jij je boekje te buiten bent gegaan, kan het zelfs tot schadeclaims leiden. Dat moet je echt zien te voorkomen. Het zou toch zonde zijn als je een vette remix hebt gemaakt, maar uiteindelijk een rekening op de mat krijgt voor het maken van inbreuk op de muziekrechten van de artiest of het label?

Creative Commons-licentie

Wat ik (helaas) nog niet zoveel tegenkom, maar wat best een goede oplossing zou zijn voor remixen, zijn Creative Commons-licenties. Bij het openbaarmaking van de originele track kan de maker bijvoorbeeld aangeven wat hij / zij / hen willen dat er met de track mag gebeuren. Hiermee kunnen makers dus in een keer aan iedereen toestemming verlenen. Vaak gebeurt dat met een symbooltje bij de track met een link naar de voorwaarden van Creative Commons. Kijk maar eens of je het op SoundCloud kan spotten:

https://soundcloud.com/sanderpetit/sander-petit-b2b-bob-jeremy?in=sanderpetit/sets/sets

Voorbeelden van licenties

Voorbeelden van voorwaarden van “CC-licenties” zijn:

  1. Naamsvermelding.
  2. Het niet-commercieel mogen gebruiken van het werk.
  3. Het niet mogen bewerken van een werk. Je mag het werk kopiëren en verspreiden, maar wel in de originele staat.
  4. Als je het werk gebruikt en bewerkt moet je voor het gebruik van jouw bewerking op dezelfde manier toestemming verlenen aan anderen.

Deze voorwaarden kunnen in verschillende combinaties gebruikt worden. Check dus ook hier altijd even wat er precies van toepassing is.

Bezint eer ge met de remix contests begint

Remix contests zijn een toffe manier om met de muziek van andere artiesten te werken en een win-win te creëren. Jij kan meeliften op hun succes en zij kunnen voor een mooie boost van jouw bekendheid zorgen. Maar zorg ervoor dat het wel echt een win-win is en jij niet van een koude kermis thuiskomt, met lege handen staat of erger nog; als er een claim bij je binnenkomt vanwege inbreuk.

Als artiest of label is het dus ook goed om heel precies op te schrijven wat de remixer met de muziek mag doen. Hoe duidelijker je voorwaarden, hoe beter voor je naam. Niemand zit meer te wachten op 20 pagina’s wollige tekst, waar je uiteindelijk zelf ook niet heel blij mee bent. Als er onduidelijkheid of onenigheid ontstaat, moet jij namelijk door dat enorme contract heen en uitleggen wat er precies aan de hand is.

Heb je een overeenkomst ontvangen voor een remix contest of wil je juist dat ik er eentje voor je opstel? Neem dan gerust contact op voor meer informatie, zoals de prijzen en levertijden!



 

Dit artikel is geschreven door Sander Petit & Joëlla Klink.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »
foto zonder toestemming gebruikt

Foto zonder toestemming gebruikt: een zakie over je nakie

Het zal je maar gebeuren: de moeder van je ex heeft jouw foto zonder toestemming gebruikt op sociale media. Dat is in eerste instantie al vervelend, maar het wordt pas echt naar als het om foto’s gaat waarop je wel heel weinig (lees: geen) kleding aan hebt. Je verzint het niet, maar daar is over geprocedeerd. Niet alleen verliest de fotografe / moeder van de ex de zaak en moeten de foto’s offline worden gehaald, ze moet ook € 1.695,14 ‬aan proceskosten vergoeden aan het model / de ex van haar zoon.

Lees verder »

SOCIALS