Dance

Al lang voordat ik advocaat werd, kwam ik in aanraking met muziek. Als kind maakte ik mixtapes, in mijn middelbare schooltijd begon ik met draaien en in mijn studententijd organiseerde ik feesten. Als dj bracht mij dat van clubs als InCasa, Gebr. De Nobel en Scheltema (Leiden) naar De Karavaan en Whoosah (Den Haag / Scheveningen) en via exotische clubs als Boom Bar (Pai, Thailand) en Victor Bar (Koh Tao, Thailand) naar het woestijnzand van Burning Man (Disco Chateau, Nevada, USA) en van de Dansvloer op De Zwarte Cross naar de bossen van Familiar Forest. Daarnaast heb ik in de Amsterdamse Tunes Bar gedraaid, op de 020borrel op de Supperclub Cruise, in JACK Amsterdam en bijvoorbeeld op de Dutch Decompression in Radion Amsterdam.

Advocaat

In 2011 heb ik de master Ondernemingsrecht en Intellectueel Eigendom afgerond aan de Universiteit Leiden en ben daar afgestudeerd op muziekauteursrecht en dance-dj’s. Sinds 2012 ben ik als advocaat ingeschreven bij de Nederlandse Orde van Advocaten.

Specialisatie

Als advocaat richt ik mij op de juridische vraagstukken van de creatieve industrie en de dance scene in het bijzonder. Ik heb mij daarom gespecialiseerd in het intellectueel eigendomsrecht, media- en entertainmentrecht en het vermogensrecht en kan jou helpen met de bescherming van creatieve rechten, samenwerkingen en de daarmee samenhangende contracten. Klik hier voor meer informatie over mijn specialisaties.

Registratie in rechtsgebiedenregister van de Nederlandse Orde van Advocaten

Ik ben in het rechtsgebiedenregister van de Nederlandse orde van advocaten geregistreerd als specialist in het intellectueel eigendomsrecht. Op grond van deze registratie ben ik verplicht elk kalenderjaar volgens de normen van de Nederlandse orde van advocaten tien opleidingspunten te behalen op ieder geregistreerd hoofdrechtsgebied.

Op deze manier ben en blijf ik op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op juridisch gebied en blijf ik mij verder specialiseren.

Dienstverlening

Ook kan ik voor je onderhandelen en procederen over allerlei commerciële overeenkomsten, zoals producer- en artiestenovereenkomsten, management- en boekingsovereenkomsten, overeenkomsten met platenmaatschappijen en muziekuitgevers, overeenkomsten die gaan over merken, handelsnamen en bijvoorbeeld merchandise of endorsements en relevante overeenkomsten – of juist het ontbreken daarvan – op het gebied van social media, bloggen, vloggen, fotografie, portretrecht en artwork.

Ik ben niet aangesloten bij een stichting derdengelden en maak dus geen gebruik van een derdengeldenrekening. Dit zorgt ervoor dat bijvoorbeeld vergoedingen van derden direct aan jou zullen worden betaald.

Cliënten

Ik heb gewerkt voor diverse artiesten uit de DJ Mag Top 100, management- en boekingskantoren. Alsmede promotors, platenmaatschappijen en (muziek)uitgevers, muziekwebsites en (ghost)producers.

De Dance-advocaat

De Dance-advocaat is begonnen als blog op Facebook en is voortgekomen uit mijn passie voor muziek en creatieve beroepen. In 2017 is De Dance-advocaat ook echt mijn eigen bedrijf geworden. Door het zijn van ondernemer én advocaat in de branche die mij het meest aan het hart gaat, kan ik mijn kennis en kunde delen en bijdragen aan de creatieve industie in binnen- en buitenland.

De Dance-advocaat is een van de handelsnamen van mijn bedrijf, Petit Legal. Petit Legal is opgericht in oktober 2017 en staat qua kernwaarden voor:

innovatieve advocatuur, met transparante tarieven, duidelijke doorlooptijden en heldere afspraken over onze samenwerking

Het liefst werk ik voor en met ambitieuze, ondernemers en artiesten die hun talent maximaal willen benutten om aan de top te komen, of daar te blijven.

Association For Electronic Music

Sinds november 2017 is Petit Legal lid van de Association For Electronic Music (“AFEM“). De AFEM is een internationale belangenvereniging voor de dance-industrie. Sinds juni 2018 ben ik lid van A’DAM&Co., de members club voor de creatieve industrie, gevestigd op de 18e verdieping van de A’DAM Toren.

Columnist en blogger

Van 2012 tot 2015 verzorgde ik de juridische column in DJ Mag NL en interviewde ik af en toe artiesten. Daarnaast schreef ik voor DJ Mag NL party reports. Ook voor Dancefair heb ik verschillende blogs geschreven. Andere media, zoals QuoteMusic Motion3voor12 en Kollekt.fm vragen regelmatig om mijn input voor artikelen en nieuwsbrieven. Ook voor boekingsplatform Gigstarter schrijf ik stukken over de muziekindustrie.

Spreker en gastdocent

Verder zit ik regelmatig bij panels op muziekbeurzen als Dancefair, Most Wanted: Music (Berlijn) en No Man’s Land . Ook ben ik gastdocent (geweest) op het Conservatorium Amsterdam, de Universiteit Leiden, op de internationale kunstvakhogeschool Codarts Rotterdam, de Herman Brood Academie (MIP), Breda University of Applied Sciences, Hogeschool van Amsterdam (BSE), PAO Leiden en bij Creatix Populis. Ik geef tevens regelmatig op verzoek workshops over de juridische aspecten van de muziekindustrie. Bijvoorbeeld bij PopunieELSA Leiden, United Pop en DJ2BE. Ik bezoek geregeld evenementen. Denk aan Dancefair, Buma Music In Motion, No Man’s Land, Muzikantendag, Amsterdam Dance Event en de International Music Summit op Ibiza. Dit om op de hoogte te blijven van wat er op internationaal vlak speelt en om mijn internationale netwerk uit te breiden.

International Advisory Experts Award

Petit Legal is door de International Advisory Experts (IAE) groep verkozen tot award winner in de categorie Media & Arts Law in The Netherlands. De IAE groep is een wereldwijd netwerk van gerenommeerde adviseurs op het gebied van legal, finance, tax en consultancy.

SANDER PETIT LL.M

Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

film

Een vonnis dat leest als een filmscript: 3 inzichten

Een vonnis dat leest als een filmscript. Niet geheel toevallig gaat deze rechtszaak dan ook om een film. Een grote film zelfs, met Morgan Freeman als hoofdrolspeler! Het vonnis geeft een aardig inkijkje in de totstandkoming van een filmproductie, maar laat ook zien hoe wordt bepaald welke rechter over een internationale zaak mag oordelen. Zeker nu Engeland niet meer tot de EU behoort, is dit interessant.

Lees verder »
ex tunc

Wat betekent het zogenaamd “ex tunc” toetsen van onredelijke bedingen?

De zaak tussen dj Martin Garrix, Spinnin’ Records en MusicAllStars Management is na 5 jaar procederen nog steeds niet klaar. Dat komt omdat de zaak door het gerechtshof moet worden beoordeeld aan de hand van de feiten en omstandigheden die golden op het moment van het aangaan van de overeenkomsten tussen partijen. Dingen die daarna zijn gebeurd, mogen kort gezegd niet worden meegenomen in die beoordeling. In dit artikel leg ik je uit hoe dat precies zit.

Lees verder »

SOCIALS