- De Dance-Advocaat
- Overtoom 141
- 1054 HG
- Amsterdam
- Backstagelegal.nl
- Muziekcontracten.nl
- Modellencontract.nl
- Publishingovereenkomst.nl
Over mij – Sander Petit – De Dance-advocaat Specialisaties Naburig recht
Naburig recht beschermt de prestaties van uitvoerend kunstenaars en fonogrammenproducenten.
De Wet op de Naburige Rechten (“WNR“) bepaalt in artikel 1 sub a WNR dat het begrip uitvoerend kunstenaar toeziet op het volgende:
“de toneelspeler, zanger, musicus, danser en iedere andere persoon die een werk van letterkunde, wetenschap of kunst of een uiting van folklore opvoert, zingt, voordraagt of op enige andere wijze uitvoert, alsmede de artiest, die een variété- of circusnummer of een poppenspel uitvoert”.
Onder een producent van fonogrammen (volgens artikel 1 sub d WNR) verstaan we: “de natuurlijke of rechtspersoon die een fonogram voor de eerste maal vervaardigt of doet vervaardigen”.
Voorbeeld: In de muziekindustrie kan het dus zo zijn dat de “producer” degene is die:
1) een auteursrechtelijk beschermd muziekwerk uitvoert, bijvoorbeeld door dit in te spelen op een synthesizer en tegelijkertijd
2) degene is die in de zin van de WNR is aangemerkt als fonogrammenproducent. Als die persoon compositie van een bepaalde track bedenkt, dan is hij daarop ook auteursrechthebbende.Voor singer-songwriters geldt hetzelfde.
Zijn / haar collectieve rechten als producer lopen onder andere als volgt:
Een fonogram is volgens artikel 1 sub c WNR: “iedere opname van uitsluitend geluiden van een uitvoering of andere geluiden”. In artikel 1 sub b WNR is verder bepaald dat we opnemen verstaan als:
“geluiden, beelden of een combinatie daarvan voor de eerste maal vastleggen op enig voorwerp dat geschikt is om deze te reproduceren of openbaar te maken”.
NB: Op commerciële basis uitgebrachte muziek mag altijd worden uitgezonden of ten gehore gebracht mits er een billijke vergoeding voor wordt betaald. Er is dus sprake van een vergoedingsrecht. Dat is anders bij auteursrecht; dat is een verbodsrecht.
De meeste naburige rechten duren 50 jaar. Dit is afhankelijk van wanneer het werk uitgebracht is . Voor uitvoerend musici en fonogrammenproducenten is de termijn van bescherming in oktober 2013 verlengd naar 70 jaar na het uitkomen van de opname. Deze verlenging gaat niet op voor films en videogames. Filmmuziek is dus 50 jaar beschermd op grond van de WNR.
De rechtszaak tussen Martin Garrix en zijn voormalige platenlabel Spinnin Records ging voor een groot deel over de vraag wie als fonogrammenproducent was aan te merken. Dit is een belangrijke vraag, want aan het zijn van mastereigenaar zijn een aantal aanzienlijke geldstromen verbonden. Martin Garrix kon uiteindelijk zijn masters van zijn muziek – en daarmee de geldstromen – terugkrijgen! Wil jij weten of dit bij jou ook kan? Lees hier eerst meer over deze zaak en neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
© All rights Reserved by Petit Legal ||| No text and data mining allowed.
Created by The Sitekick