fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Verslag Most Wanted: Music 2019

Ongeveer een week geleden vertrok ik naar Berlijn (met de trein, want ik rijm) voor het MOST WANTED: MUSIC-congres op 6 en 7 november 2019 in Alte Münze, Berlijn. Het congres ging over het snijvlak van muziek en technologie, superinteressant dus. De organisatie van het congres noemt het zelf “a better, modern, weirder music convention” en “the bullshit-free, get-it-done, connectivity conference for creatives and music business professionals who know that Berlin does it differently”. Helemaal prima, ik pak de trein wel.

Locatie: Alte Münze

Qua locatie doet Alte Münze een beetje denken aan DeFabrique in Utrecht of de industriële variant van toen Amsterdam Dance Event nog voor een groot deel in Felix Meritis plaatsvond. Alte Münze is een voormalige muntmolen in Berlin-Mitte en ligt aan de oevers van de rivier de Spree. Het grote pand biedt ruimte aan allerlei kunstenaars, exposities en evenementen.

Zu Hause weg von zu Hause” (zegt Google Translate)

Gelukkig kon ik niet ver daar vandaan in het appartement verblijven van een bevriende advocaat van SBL Partner. Dat geeft toch altijd meer een ‘thuis-gevoel’ dan in een hotel slapen. Als je ooit een Duitse advocaat nodig hebt, dan verwijs ik je graag door. Zij werken voor veel bekende dj’s en labels uit Duitsland en daarnaast zijn het hele relaxte, slimme mensen.

Nog weinig Nederlanders

Er waren relatief weinig Nederlanders op het congres, dus leek het mij wel handig om een aantal take-aways van het congres hier te delen en zo misschien anderen ook te inspireren om er volgend jaar bij aanwezig te zijn. Ik krijg hier overigens geen commissie voor o.i.d.

Opening duties

De eerste dag was gevuld met innovatieve praat- en workshopformats, rondetafeldiscussies en gewaagde chille netwerkmogelijkheden. Zonder dat het er allemaal dik bovenop lag, werd je op toffe manieren met andere in verbinding gebracht.

Zo zat ik maandagochtend eerst bij het openingswoord van Olaf “Gemse” Kretschmar, Managing Director and Chairman of the Board of the Berlin Music Commission en Jana Rahmlow, Head of Finance and Operations and Board member of the Berlin Music Commission. De opening werd opgeleukt door een optreden van Olivia Anna Livki (aka LiVKI), een “DIY-force of nature” en “a singer, bassist, songwriter and producer, director and video-editor who designs her own artworks and costumes”. Zij ramde er gelijk een postpunk-diva optreden tegenaan, dus iedereen was daarna wel wakker.

Helaas besloot de organisatie daarna even in het Duits door te gaan, maar dat gaf mij de mogelijkheid om snel even wat mails te checken en samen met alle andere non-Germans de zaal uit te lopen. Kijk, dat is pas bonding.

Waarom muziekuitgave ertoe doet

Om 11:30 zat ik in een panel van Songtrust (“the world’s largest global royalty collection service and publishing administrator”) over het nut van muziekuitgave. Ik was een van de 5 break-out leaders en leidde een groepsdiscussie over de voors- en tegens van het sluiten van een ‘traditionele’ publishing deal. Ik vond het wel een slimme aanpak dat de zaal werd onderverdeeld in verschillende groepen, zodat iedereen op zijn, haar of hun niveau aan tastbare kennis kon komen en kon discussiëren over de publishing issues waar zij op dat moment mee zaten.

Wil je snel een recap van het rechtenverhaal dat Mandy Aubry (Director, Global Business Development & Client Relations van Songtrust) vertelde, check dan The Modern Guide To Music Publishing van Songtrust. Dit is een handige gids waarin copyrights, publishing en administration op eenvoudige wijze worden toegelicht.

Lunch Buddies

Na het panel was het tijd voor Lunch Buddies, een systeem dat MW:M had opgezet om deelnemers aan elkaar te koppelen. Tijdens de lunch stonden er geen workshops en panels gepland en dat werkt echt heel fijn. De aandacht was dus echt op lunchen en connecten gericht.

Het belang van metadata

Na de lunch zat ik bij een workshop over metadata en rechten: Metadata & Money-flow Workshop – Make Sure You’re Paid For Your Music! Deze workshop werd gegeven door Simon de Koning, Thomas Philips en werd muzikaal ondersteund door de artiest Cook Strummer. Zij lieten met behulp van Cook zien welke rechten voortvloeien uit welke muzikale handelingen en waarom het van belang is om die muziek vervolgens te voorzien van de juiste informatie c.q. metadata. De reden is heel simpel: als je niet de juiste metadata invoert bij de administratie van jouw muziek, dan krijgen de rechthebbenden niet op de juiste manier betaald. Dat is wat kort door de bocht, maar daar komt het wel op neer.

Voorbeeld

Een voorbeeld: stel, jij zit in de studio en schrijft samen met iemand anders een tekst. Je bent dan beiden voor 50% eigenaar van het auteursrecht op die tekst (ervan uitgaande dat jullie beiden een gelijke inspanning aan het gezamenlijke werk hebben geleverd). Degene die de compositie van de muziek maakt, heeft daarop de rechten. Als schrijver A zich vervolgens ook tegen de compositie (die schrijver B heeft gemaakt) gaat aanbemoeien, dan kan het zo zijn dat A dus ook rechten over de muziek krijgt. Dit is allemaal van belang als je het werk vervolgens gaat aanmelden bij Buma/Stemra (en voor de uitvoering en opname daarvan bij Sena). Als schrijver A daar niet vermeld dat schrijver B ook nog wat rechten heeft, dan krijgt B niets en als A de titel van de muziek verkeerd spelt, dan kan er ook geen goede match plaatsvinden tussen de muziek en het geld. Even triple checken dus.

Nadat mijn advocatenhartje vervuld was van deze rechtenpanels, was er gelukkig ook een receptie van Gigmit, een boekingsplatform. Free drinks, yay!

AFEM

Na wat soepele flessen pilsener ging ik door naar een etentje met de Association For Electronic Music (ofwel “AFEM”). Dit is een internationale belangvereniging voor allerlei mensen en bedrijven die actief zijn in de wereld van elektronische muziek. De AFEM heeft een aantal speerpunten, waaronder:

  1. Get Played Get Paid
  2. Protect Mental & Physical Health for Fans & Professionals (Safe In Sound)
  3. Diversity and Inclusion
  4. Metadata
  5. Green Initiatives
  6. Anti-piracy
  7. Education
  8. Developing Markets

Maar, daarnaast is het vooral ook een hele gezellige en interessante netwerkclub waar ik al een tijdje lid van ben.

Dag 2

Nadat ik voor het eerst een biologische, veganistische én linksdraaiende chiapudding als ontbijt naar binnen had gewerkt, was er een AFEM-meeting. Hierin werd de stand van zaken in Duitsland besproken en werd en een recap gegeven van de besprekingen die tijdens ADE zijn gehouden. Echt heel interessant om op die manier op de hoogte te blijven van wat er wereldwijd aan het voorfront van de elektronische muziek speelt.

Not eating is cheating

Na een 2e Lunch Buddy-sessie was mijn tweede dag verder gevuld met panels over de Tech Horizon (The Technology Shaping the Future of Electronic Music) en Artist Management. Deze panels waren vooral (heftige) discussies over het bekendmaken van de playlist of niet, cratedigging, streaming en de veranderende wereld van het artiestenmanagement. In dat laatste panel werd vooral besproken wanneer managers zelf investeringen deden, voorschotten betaalden en hoe zij ondernemingen starten met hun artiesten. In Nederland is er over dat laatste nogal wat te doen geweest. Ik schreef daar eerder dit blog over: https://www.danceadvocaat.nl/2018/05/30/zorgplicht-manager/.

Happy end

Natuurlijk werd ook de tweede dag afgesloten met recepties, borrels en omhelzingen. Ik liep naar buiten met een dikke glimlach en vol energie. Most Wanted: Music staat vanaf nu op mijn radar. De vriendelijke organisatie, toffe locatie, interessante onderwerpen en onconventionele, maar vooral creatieve en effectieve aanpak hebben ervoor gezorgd dat ik er volgend jaar waarschijnlijk wel weer bij ben.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS