fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Bescherming van hoerige handelsnamen

In tegenstelling tot een merk, hoeft een handelsnaam niet heel erg onderscheidend te zijn. Dit blijkt maar weer eens uit een zaak tussen… twee online advertentieplatforms voor prostitutie.

De handelsnaam in kwestie

Het Nederlands-Belgische bedrijf Link Media exploiteert (no pun intended) zo’n platform en gebruikt daarvoor de klinkende handelsnamen redlights.be, redlights.de en redlights.nl. Let op; Link Media = redlights = met s. Nu is er ook een Leidse club, Siteways Group, die redlight.nl exploiteert voor hetzelfde soort dienstverlening. Let op; Siteway = redlight = zonder s.

Dat de website van Link Media geen kleintje is, blijkt wel uit de cijfers. De Belgische site heeft sinds februari 2014… 2 miljard pageviews gehad en 45 miljoen unieke bezoekers. Serious business dus!

De Handelsnaamwet

In dit geval is met name artikel 5 van de Handelsnaamwet (“Hnw”) van belang. Daarin staat kort gezegd dat het verboden is om een handelsnaam te gebruiken die al eerder door een ander werd gebruikt. Dat geldt ook voor het gebruik van een handelsnaam die maar een klein beetje van een oudere handelsnaam afwijkt.

De rechter (die artikel 5 Hnw toepast) kijkt in zo’n geval onder meer naar het belang van het publiek. In dit geval dus de prostitueezoeker en -bezoeker. Omdat de handelsnamen van de ondernemingen maar weinig van elkaar verschillen (zeker als je met 1 hand typt) en de omstandigheid dat beiden zich richten op de Nederlandse markt, brengt mee dat de kans bestaat dat het in aanmerking komende publiek verwart raakt tussen de verschillende websites bedrijven.

Bijna dezelfde handelsnaam

De rechter oordeelt dat Siteways – de latere partij – een vrijwel identieke naam hanteert voor een vrijwel identieke onderneming en wordt haar handelen – ondanks de geringe beschermingsomvang van Link Media’s redlights-serie – aangemerkt als een inbreuk op de handelsnaam van Link Media. Siteways moet het gebruik van de handelsnaam en url “redlight” dus stoppen.

Juridische kosten

De verliezende partij moest in dit geval meer dan 10.000 euro aan juridische kosten vergoeden. Best wel een belangrijk dingetje dus; voordat je met je onderneming begint of daar een flink marketingbudget inpompt, even checken of je met jouw handelsnaam (of merk) geen (mogelijke) inbreuk maakt op de rechten van andere ondernemers.

Bescherming van de handelsnaam van je bedrijf

En andersom; ook al is je handelsnaam niet heel uniek, dan wil dat nog niet zeggen dat je geen bescherming hebt. Actie ondernemen kan lonend zijn, zo blijkt wel uit de redlights-zaak.

Soundtrack

Wat mij gelijk te binnenschoot, was de soundtrack van dit artikel:

Roxanne

You don’t have to put on the red light

Those days are over

You don’t have to sell your body to the night

Roxanne

You don’t have to wear that dress tonight

Walk the streets for money

You don’t care if it’s wrong or if it’s right

https://www.youtube.com/watch?v=R4B-TmQhCjk

The Police – Roxanne

Vragen over de bescherming van jouw handelsnaam?

Zo, heb ik me even moeten inhouden om niet 1.000 woordgrappen te maken en dit artikel een beetje beschaafd én duidelijk te houden. Hopelijk is dat gelukt. Mocht je alsnog vragen hebben over het (on)rechtmatig gebruik van handelsnamen, neem dan gerust even contact op.

NB: Ik ken uiteraard de websites uit dit voorbeeld niet, op dat vlak kan ik je dus niet verder helpen.

De hele uitspraak is te lezen op https://www.boek9.nl/system/files/B92019/B920190507_Rb_Amsterdam_Link_Media_v_Siteways.pdf.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS