fbpx
Zoek
Sluit dit zoekvak.

Alles wat je moet weten over de muziekindustrie (2/6)

Team is key

Niet om te preken voor eigen parochie, maar ik sta wel achter het lijstje waarmee Passman zijn tweede hoofdstuk opent; het zijn de professionals die je nodig hebt om het maximale uit je carrière en waarde te halen:

 

  1. Personal manager;
  2. Advocaat (yeah, made it!);
  3. Business manager (dit kan ook je personal manager zijn);
  4. Agent, en
  5. Groupies (…).

 

Waarom je dit team nodig hebt? Jij bent een bedrijf, maar waarschijnlijk voelt dit anders en heb je niet zoveel met “bedrijven”, want jij bent creatief. Ok, dit is wat kort door de bocht, maar je begrijpt wat ik bedoel. Je bent geen door de wol geverfde en gehaaide bankjongen (of -meisje). Juist daarom moet je de tijd die je hebt efficiënt besteden. Een professioneel team helpt je daarbij.

 

Let op: no bro’s, just pro’s. Bro’s kunnen pro’s worden, maar als het bro’s blijven en je wil groeien, ga voor een professional die weet hoe de hazen lopen. Als het goed is, verdient die investering zich terug.

 

Hoe kies je een team?

Wees persoonlijk betrokken! “If you pick the right people, you can set your life on automatic pilot and just check up on it periodically. If you pick the wrong people and set it on automatic pilot, you’ll smash into a mountain before you know what happened.” Amen. Mijn amen wordt gevolgd door een paar vaderlijke tips van Passman: geloof in jezelf, maak unieke muziek, ontwikkel je eigen visie en sound en bouw een fanbase (kijk voor een digitale strategie eens naar DDMCA en wat Denis Doeland daarover te vertellen heeft). Ik merk dat ik deze manta’s al zo vaak heb gehoord dat ik er bij automatisch aan voorbij. Juist een reden om mijn brein een halt toe te roepen en er juist eens wat langer over na te denken. Conclusie: ja, klopt. Tip: toch doen, want iedereen vult dit op zijn of haar eigen manier in.

 

Verschil tussen VS en Nederland

Passman begint vervolgens een lyrisch verhaal over het belang van een goede advocaat. Heel aardig. Een groot verschil tussen de VS en Nederland op dat gebied is echter dat Amerikaanse advocaten dealmakers en music pushers zijn en vaak een percentage van de deal als fee krijgen. Tijdens gesprekken op Amsterdam Dance Event merkte ik dat Amerikaanse advocaten denken dat het hier ook zo werkt en wij (ook) schathemeltjerijk zijn. Helaas, maar misschien ook wel goed, werken de zaken hier wat anders. Nederlandse advocaten krijgen geen aanzienlijke percentages per deal, want dat is wettelijk verboden (en we zijn dus niet schathemeltjerijk, helaas).

 

Tips, tips, tips

Wat volgt is een enorme hoeveelheid praktische tips over wie, wat, waar en hoe he potentiële teamleden te benaderen. All true. Ook de tip dat een derde op een objectieve manier naar samenwerkingen en met name contracten kijkt, is waardevol. Contracten ja, mondelinge afspraken kan ook. Maar afspraken zijn er voor de duidelijkheid en voor als het wel een keer mis gaat. Als je liefde over is, kun je maar beter een papiertje hebben waarop staat hoe je dan met elkaar omgaat. Een emotionele beslissing leidt (bijna) altijd tot een andere beslissing, dan op het moment dat je er wel met je koppie bij was. Contracten maak je voor de duidelijkheid en voor later. Doe het!

 

In hoofdstuk 3 worden de ins-and-outs van de personal manager behandeld. Dit klinkt een beetje als een superstar state of mind, om een personal manager te hebben, maar als je daar “personal” vanaf haalt en kijkt welke randzaken deze persoon van jou kan overnemen, dan zouden je ogen moeten gaan twinkelen. Up next!

 

TITEL:                  ALL YOU NEED TO KNOW ABOUT THE MUSIC BUSINESS

UITGEVER:          SIMON & SCHUSTER

AUTEUR:             DONALD S. PASSMAN

DATUM:              NOVEMBER 2015

 

 

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

minderjarige

Contract met minderjarige artiest

Waar moet je op letten bij contracten met minderjarige artiesten?

Het komt geregeld voor dat een talent snel wordt gespot. Catch ‘em while they’re young, zeggen ze dan weleens. Platenmaatschappijen, uitgevers, managers en boekers zijn er dan soms als de kippen bij om een minderjarige artiest te tekenen. Meestal komen de ouders mee naar de besprekingen, maar soms wordt die stap overgeslagen.

Kun je dan iets tegen de rechtsgeldigheid van het contract doen? En wat als iemand in de tussentijd meerderjarig is geworden?

Lees er hier meer over!

Lees verder »
uitgever failliet

Uitgever failliet, wat nu?

Auteursrechten en faillissement van een uitgever, hoe zit dat precies?

In dit blog nemen we je een klein stukje mee in het faillissementsrecht. Het speelt daarbij een rol op welke manier een muziekwerk is gemaakt of althans, wie de maker is en in welke hoedanigheid hij/zij/hen het werk heeft gemaakt. Maar ook contracten, zoals overdrachten en licenties kunnen een rol spelen.

Lees verder »

SOCIALS