fbpx
Search
Close this search box.

Buma en Stemra inkomsten? Check hier hoe jouw vergoeding is opgebouwd!

Altijd al willen weten hoe jouw inkomsten van Buma en Stemra zijn opgebouwd, bijvoorbeeld voor het gebruik van jouw (auteursrechtelijk beschermde en aangemelde) muziekwerken op radio en televisie, bij optredens, bij verveelvoudiging op cd en Internet en bijvoorbeeld in het buitenland?
 

Voor radio + tv:

1 Radio 538, ontvangt u € 43,82:180 seconden x €0,243 p/s
2 Radio 3FM, ontvangt u € 20,68:180 seconden x €0,115 p/s
3 Q Music, ontvangt u € 31,99180 seconden x €0,178 p/s
4 RTL 4, ontvangt u € 116,23:180 seconden x €0,646 p/s

De cijfers van de inkomsten bij Buma en Stemra in het rekenvoorbeeld zijn gebaseerd op het uitvoeringsjaar 2015.

Inkomsten Buma/Stemra

Verder geeft Buma/Stemra op haar website de volgende voorbeelden:

 

Live

Live-uitvoeringen (optreden; podia) worden afgerekend op basis van een percentage van de recette en/of de gagebedragen, met als minimumvergoeding een oppervlakteprijs.

Buma hanteert een uit te keren minimumvergoeding van € 22,- per optreden. De vergoeding wordt vastgesteld aan de hand van de setlijst en verdeeld onder de betrokken rechthebbenden.

Voorbeeld: u treedt op in een feesttent en u speelt repertoire dat u zelf geschreven hebt.
Recettebedrag € 15.000
Gagebedrag € 5.000
Oppervlakte 1200 m2

Voor dit optreden is € 15.000 x 7% = € 1.050,- (minus administratiekosten en SoCu-bijdrage) voor verdeling onder de betreffende rechthebbenden beschikbaar.

Fysiek (Stemra)

In het algemeen wordt afgerekend op basis van oplage (bij producties in eigen beheer) of op basis van het  aantal verkochte stuks (bij grote platenmaatschappijen).
Voorbeeld: uw nieuwe CD is uitgebracht (als productie in eigen beheer). De oplage is 1000 stuks. Alle stukken zijn door uzelf geschreven.
Er staan 13 nummers op, de CD kost in de winkel € 17
Het  label / de opdrachtgever betaalt (volgens tarief) – € 1,18 per exemplaar X 1000 = € 1180
De administratiekosten van Stemra bedragen  25%  =  € 295

Stemra keert netto uit € 1180 – € 295 =  € 885  Dat is per track € 68

Internet

Op de afdeling Digital zorgt men dat de deals met de grote partijen (Spotify, iTunes et cetera) zo gunstig mogelijk zijn en de rechthebbenden een zo hoog mogelijke vergoeding voor online muziekgebruik ontvangen. Ook sluit de afdeling continu deals met kleine partijen, zoals internetstations. In het Buma Magazine staat een uitgebreid artikel over de afdeling, het afsluiten van licenties en hoe de uitkeringen tot stand komen. 

Om het proces rond streaming inzichtelijk te maken, heeft Buma/Stemra een infographic gepubliceerd.

Vergoeding muziek buitenland

Wanneer uw muziek in het buitenland gebruikt wordt, verwerken wij dit ook. Daarvoor werken we samen met organisaties in landen over de hele wereld. Hoe muziekgebruik in het buitenland verwerkt wordt, leest u hier.

 
Bron: https://www.bumastemra.nl/auteursuitgevers/voorbeeld-inkomsten/.
 

Inkomsten Buma/Stemra: meer weten?

Als ik je ergens bij kan helpen, neem dan gerust contact op of lees hier meer over auteursrecht.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

sena betalen

Sena betalen?

De factuur van Buma en Sena; daar had je even geen rekening mee gehouden in je begroting. En nu?

Veel organisatoren staan er niet bij stil dat je aan Buma en Sena moet betalen als er bepaalde muziek op je evenement wordt gedraaid. Maar moet echt je betalen en zo ja, hoeveel?

Lees verder »
artiestenovereenkomst niet vernietigbaar

Artiestenovereenkomst niet vernietigbaar – niet zo Flex voor Ronnie

RONNIE FLEX VERLIEST RECHTSZAAK TEGEN TOP NOTCH

De artiestenovereenkomst tussen rapper Ronnie Flex en Top Notch is niet vernietigbaar volgens de Amsterdamse rechtbank.

Daarnaast wordt geoordeeld dat Ronnie Flex geen mastereigenaar is van zijn tracks. Een flinke domper voor de artiest die zelf een rechtszaak startte tegen het Nederlandse hiphop-imperium.

De zaak kent een aantal overeenkomsten met de rechtszaak tussen Martin Garrix en Spinnin’ Records, maar ook een paar belangrijke verschillen. Ik bespreek ze in dit artikel en geef tips voor zowel artiesten als labels als het gaat over het checken en onderhandelen van #artiestenovereenkomsten.

Lees verder »

SOCIALS