fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

360-graden deal: Kat in de bak of kat in de zak?

Vijf gigs per maand, resident in een upcoming club, met vrienden een festival georganiseerd, facebook fans, je eerste track geproduceerd en op verschillende muziekblogs bestempeld tot talent. Het is niet onopgemerkt gebleven en op een dag krijg je een telefoontje. Even later zit je aan tafel bij een platenmaatschappij. Je gouden toekomst ligt in het verschiet. Je hoeft alleen nog maar je handtekening te zetten op het stippellijntje, ergens achteraan het dikke pak papier: de 360-graden deal.

Klinkt als een droom? Als dj zeg ik, ja. Als advocaat zeg ik, misschien. Dat ligt eraan wat er in dat dikke pak papier beschreven staat.

Grijs gebied

In DJ Mag NL #5 schreef ik dat contracten vormvrij zijn. Wat je inhoudelijk met elkaar afspreekt is ook redelijk vrij. Er is wel een begrenzing in de wet dat wat je afspreekt niet in strijd mag zijn met de goede zeden of openbare orde. Als het echt misgaat dan wordt door de rechter gekeken of afspraken ‘redelijk en billijk’ waren. Maar, daartussen ligt een grijs gebied en dat wordt met name benut door de platenmaatschappijen.

Zij worstelen met de vraag hoe ze in het digitale tijdperk nog iets kunnen verdienen en hoe ze artiesten aan zich kunnen binden. Het ene na het andere net-iets-andere business model laat zich zien, maar in de kern zijn die vaak hetzelfde: zij doen een investering in jouw carrière en daar willen ze iets voor terug hebben.

360-graden deal

Zo’n investering, helpt je om jouw muzikale dromen te verwezenlijken. Als dat via een zogenaamd 360-graden deal gebeurt, dan investeren zij door jou bijvoorbeeld te helpen met marketing, management, boekingen, opnames et cetera. Uiteindelijk moet jij de investering die zij in jou hebben gedaan terug verdienen. De investeerder wil vaak delen in alle inkomsten die jij kan genereren, zoals optredens, verkoop en rechten. Na aftrek van een hoop ‘kosten’ van de investeerder blijft er een pot over die je 50/50 verdeelt. Daarnaast willen ze dat je al je rechten overdraagt die onder het contract zijn ontstaan.

Update: vanwege het Auteurscontractenrecht is het niet meer toegestaan om het verplicht te stellen om bij een bepaalde partij te tekenen. Dit wordt het verbod op verplichte winkelnering genoemd. Het verbod geldt om tegenstrijdig belang tegen te gaan. Herinneren jullie de Garrix versus Spinnin’ zaak nog? Die ging hier (onder andere) over. Mag je dan als partij niet meer alles voor een artiest doen? Jawel, zolang deze zich daar maar van bewust is en dat hij of zij met wetenschap daarvan, vrijwillig bij een van de zuster/dochterbedrijven tekent.

It takes two to tango

Het klinkt donkerder dan dat het is, je moet alleen even weten waar het licht zit. Had je zonder hulp van die platenmaatschappij ook deze exposure gehad? Had je dan met de ‘juiste’ mensen aan tafel gezeten? Was je dan zo vaak naar de studio gegaan? Had je dan op de main stage van dat ene festival gedraaid? Is het dan redelijk wat ze van jou vragen? Laten we eerlijk zijn, jullie hebben er allebei baat bij en laten we daarom met het licht aan nog eens naar dat contract kijken.

Tips & tricks

  1. Belangrijke punten in zo’n contract zijn bijvoorbeeld de duur van het contract: wanneer begint het en wanneer eindigt het? Kijk ook of je het contract tussentijds kan beëindigen en welke voorwaarden daarvoor gelden.
  2. Soms mag je niet zonder toestemming je stijl veranderen. Als je dat wel zomaar doet, dan zou dat voor de platenmaatschappij een reden kunnen zijn om het contract te beëindigen. Ze zullen alsnog hun investering terug willen hebben, dus of je die gelijk even kunt betalen. Niet alleen kom je dan financieel knel te zitten, het is ook nogal een creatieve killer! Met je handen op je rug draaien is toch een stuk lastiger.
  3. Zorg dat je weet welke kosten, wanneer (bruto/netto) en waarvan afgetrokken worden.
  4. Kijk ook naar de rechten die voort duren tot na het einde van de overeenkomst. Zo kan in het contract worden bepaald of jij daarna nog je dj-naam mag voeren en of je remixes mag uitbrengen van werk wat je onder het contract hebt gemaakt.
  5. Tot slot: teken niet zomaar, maar denk na, laat je informeren, onderhandel waar mogelijk en laat je geen loer draaien. Draaien is jouw werk!

Wil je een contract laten scannen? Neem contact op!

Deze column verscheen eerder in aangepaste vorm voor DJ Mag NL.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS