Als je eenmaal een doorbraak of grote groei maakt als artiest, merk of onderneming zul je ongetwijfeld meer herkenning krijgen door je eerste uiting: je naam. Niet per sé je eigen naam, maar wel je artiestennaam, of je merknaam.
Dat mag ook wel, want je hebt er immers hard voor gewerkt. Herkenning is daarmee een belangrijke factor voor je publiek geworden. Naast dat je naam graag gezien zal worden op posters van een festival of beurs, krijg je je publiek uiteindelijk nog verder door wat kekke merch van jou te kopen.
Het uitdragen van je eigen merk kan als een versnelling werken voor je naamsbekendheid. Op zijn beurt is naamsbekendheid vaak weer een opwaartse spiraal tot meer succes. Bij grote bekendheid is het vaak een blijk van trouwe waardering dat fans een shirt, (echt) petje of hoodie van jou aantrekken naar één van je optredens.
Merch graantjes, lekker om mee te pikken
Afgelopen maand heeft The South Korean Music Company juridische stappen ondernomen tegen onbetrouwbare verkopers van merchandise van de boyband BTS. K-Pop to the max. Er zouden buiten de show om onofficiële spullen worden verkocht als programma’s, kleding, posters, etc.
De muziekindustrie knijpt vaak een oogje dicht bij dit soort verkopen. Meestal omdat het extreem moeilijk is om echt van replica te onderscheiden bij de verkoop. In de casus BTS namen ze daar echter geen genoegen mee: de ‘inferieure kwaliteit’ van de merch zou de reputatie schaden. Het gevolg? Patrouilles rondom de shows die elke onofficiële merch-verkoper moet wegruimen. Ook schadevergoeding van de verkopers zou geëist worden.
Hoeveel recht heb ik op mijn naam of design?
Het uiten van je (auteursrechtelijk beschermde) naam of design (logo, etc.) op spullen is in principe alleen aan jou toebedeeld. Voor overnemen of gebruik is altijd de toestemming van de maker nodig!
Ook als je iets laat maken, maar onder jouw toezicht en naar jouw ontwerp, ben jij de maker volgens artikel 6 van de Auteurswet. Als maker ben je dus beschermd tegen dit soort imitaties. Hoewel het in de praktijk vaak lastig kan zijn om uit te voeren, is hier dus wel een interessante ontwikkeling gaande. The South Korean Music Company dwingt de uitvoering van de opsporing en controle van fake merch namelijk af bij de staat (USA).
Of BTS geen last meer heeft van de illegale verkoop van imitatie-spullen is nog maar te bezien, maar de essentie is duidelijk.
Overdracht en licentie
Uiteraard kan je dat recht wel delen met anderen via de overdracht of licentie van dat recht, maar wees je ervan bewust dat het beginpunt echt bij jou ligt. Het doel van een overdracht of licentie, zou dan ook moeten zijn dat je iemand anders de opdracht geeft om met jouw rechten, een win-win situatie te creëren, waarbij commercieel of artistiek succes voorop staat.
It’s fake merch!
Als je slachtoffer bent van fake merch, of andere vormen van ongeoorloofd naamgebruik voel je dan vrij om contact op te nemen!
Eén reactie