Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Chillville WEER afgelast: geld terug of geld kwijt?

Chillville gaat helaas weer niet door… Wat kun je gedupeerde kaartkoper doen? Met die vraag belde Radar mij afgelopen week op.

Uitzending Radar

Liever kijken en luisteren in plaats van lezen? Check de website van Radar of ga direct naar de uitzending op YouTube. Wil je je eerst nog even ‘inluisteren’, dan raad ik Neerlands beste podcast over de muziekindustrie aan: De Machine. Klik op de volgende links voor Deel 1 en Deel 2 van deze saga.

Wil je gelijk weten wat er speelt en wat je kan doen, lees dan hieronder verder.

Wat is er nu weer aan de hand met Chillville?!

De hause rondom het muziekfestival Chilleville was in de afgelopen weken haast niet te missen. Even in het kort: Chillville zou een tweedaags muziekfestival zijn. In 2024 ging het niet door vanwege een zogenaamd groot tekort aan personeel en materiaal. Het festival werd op het laatste moment verzet naar 2025, maar nu gaat het wederom niet door. Eerst zouden de gedupeerde kaartkopers een beetje geld terugkrijgen, toen ‘misschien’ een beetje en nu is het bericht dat er geen geld meer is.

Op zoek naar de verantwoordelijke organisatoren en bestuurders

Iedereen over de zeik natuurlijk. Pers erbij. Kat-en-muis-spel. Gedupeerde kaartkopers verzamelden zich intussen in de Facebookgroep Chillville AFGELAST. Nadat ook de advocaten van de organiserende partijen zich hadden gemeld, was de boel compleet. Inmiddels volgde ik de zaak op de voet via allerlei media en toen belde Jorg met de vraag wat de gedupeerde kaartkopers konden doen.

Maar Sander, jij werkt toch alleen voor festivals en grote partijen?

Heel terecht vroeg iemand mij; is dit een positie die je wil innemen? Zo, voor de festivalganger (of ja… beoogd festivalganger) en dus ’tegen’ de organisatoren? Ik heb daar wel even over moeten nadenken, maar het antwoord is: ja.

Waarom help je gedupeerden van Chillville?

Ik heb zelf meer dan 18 jaar lang gedraaid als dj en evenementen georganiseerd. Daarnaast specialiseer ik mij als advocaat in de rechten die met de muziekindustrie te maken hebben. Maar misschien belangrijker; ik ben zelf fervent festivalganger en ik kan me heel goed voorstellen hoe zuur het is als je met dit soort prietpraat van organisatoren wordt afgescheept, als je uitziet naar de optredens van je favoriete artiesten en veel geld hebt betaald voor een kaartje.

Ik sta ook veel festivals, clubs en promotors bij en ik weet hoe hard zij werken om hun zaken op orde te hebben: vooruitdenken, goede contracten, realistische begrotingen en sluitende realisaties. En tuurlijk; er kan altijd wat misgaan. Maar als je bezoekers berooid en met rookgordijnen in een woud van verwarring achterlaat, dan kan ik niet anders dan instemmen met het verzoek om uit te leggen wat gedupeerde muziekliefhebbers kunnen doen tegen dit soort praktijken.

Geld terug; hoe dan?

Er zijn kort gezegd een aantal dingen die je als gedupeerde kaartkoper kan doen:

  1. Doe een melding bij de ACM Consuwijzer.
  2. Schrijf een brief aan de organisatoren: The Chill Events B.V. en Bom Dia Events B.V. Benoem ook hun directeuren. Je kan de gegevens vinden in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Een conceptbrief kun je downloaden op de website van de Autoriteit Consument & Markt. Specificeer de brief met alle details die je hebt.
  3. Een ticketverzekering dekt dit soort gevallen meestal niet, maar lees de voorwaarden nog een keer goed na. Mocht de verzekering aflasting / annulering wel dekken, regel dit dan via je verzekeraar.
  4. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Good for you! Check de polisvoorwaarden en dien daar je claim in. Komen ze er daar niet uit, dan heb je recht op vrije advocaatkeuze. Ik help je graag verder.
  5. Kun je aanspraak maken op gesubsidieerde rechtsbijstand (ofwel: een toevoeging), dan scheelt dat ook flink in de kosten. Je kan dan via het Juridisch Loket om een doorverwijzing vragen, of je rechtstreeks bij een advocaat melden. Ook hierbij kan ik je verder helpen.
  6. Uiteraard kun je aangifte doen bij de politie, maar dan ben je wel afhankelijk van de politie en het OM en weet je niet direct wat er inhoudelijk met de zaak gebeurt. Je hebt daar ook geen controle over.
  7. Werkt de brief van de ACM niet, dan kun je naar de rechter gaan. Wat veel mensen niet weten, is dat je bij vorderingen onder € 25.000 zelf naar de kantonrechter kan. Je hebt dan dus geen advocaat nodig. Op de website van de Rechtspraak staat duidelijk uitgelegd welke stappen je moet nemen. Je betaalt wel griffierechten van € 90 (dit zijn een soort administratiekosten voor de procedure) en € 144,47 aan deurwaarderskosten. Deze kosten moeten worden vergoed door de partij die de procedure verliest. Ja, dat is best wel wat geld, maar niet zoveel als sommige media je laten denken.
  8. Wil je niet zelf in de weer met rechtbankstukken en dit hele verhaal? Ik sta je graag bij. Wellicht kun je de kosten delen met een mede-gedupeerde. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.
  9. Je zou een faillissement kunnen aanvragen, maar de kans dat je dan iets terugziet van je geld, is niet heel groot.

Geen bewijs = geen zaak

Het is voor alle stappen heel belangrijk dat je zoveel mogelijk bewijs in je ‘dossier’ opslaat. Geen bewijs = geen zaak.

Juridische kosten besparen

Mocht je besluiten de zaak toch uit handen te geven, dan werkt het sneller als alles is vastgelegd en geordend. Vul bijvoorbeeld een chronologische tijdlijn in en schrijf daar objectief en feitelijk op wanneer welke correspondentie heeft plaatsgevonden en wanneer wat precies is gebeurd. Dit is namelijk de eerste stap die een advocaat zal gaan doen bij ontvangst van een dossier. Bewaar en orden ook alle aankoopbewijzen, overeenkomsten en algemene voorwaarden.

Klaar om je geld terug te eisen!

Bovenstaande stappen bieden geen garantie dat je je geld terugkrijgt, maar het zijn naar mijn mening de beste opties. Met name via een juridische procedure, bestaat er kans dat de organisatoren tot betaling worden aangezet en dat er echt grondig onderzoek kan plaatsvinden naar wat er precies is gebeurd en wie aansprakelijk is voor de schade. Omdat het achter de schermen (blijkbaar) financieel niet goed is gelopen, is de mogelijkheid aanwezig dat de bestuurders zelf voor de schade moeten opdraaien. Nader onderzoek zal dat moeten uitwijzen. Wil je vast meer weten over die ‘bestuurdersaansprakelijkheid’? Google dan even en lees in ieder geval dit artikel.

Ben jij klaar om je geld terug te eisen en de organisatoren aansprakelijk te stellen bij de rechter? Meld je dan hieronder.

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Naam

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

Spotify

Mag ik Spotify gebruiken in de horeca?

Mag je Spotify gebruiken in jouw café, bar, restaurant, club of poppodium? Nee! Spotify is niet bedoeld voor commercieel gebruik, ook niet als je een Premium-account hebt. Daarnaast is dit verboden op grond van de algemene voorwaarden van BumaStemra. Gelukkig zijn er een aantal goede alternatieven.

Lees verder »

SOCIALS