fbpx
Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Verwarring over artiestennaam: If it looks like a duck…

Supervervelend natuurlijk; je boeking wordt geannuleerd omdat de promotor de verkeerde dj voor zich had. Of; je fans vonden je laatste optreden bij Time Out in Gemert toch niet zo goed, terwijl blijkt dat jij dat weekend stond te knallen in De School in Amsterdam. Nogal een verschil. Verwarring over een artiestennaam is helaas niet uniek en kan aardig afleiden als het gaat om tijd, geld en aandacht.

Dj’s DJOKO en William (Kouam) Djoko kwamen in zo’n situatie terecht. Onderling overleg leidde niet tot een oplossing, maar juist tot rechtspraak waarin DJOKO werd verplicht zijn handelsnaam te veranderen.

In dit artikel leggen wij je uit wat er is gebeurd en hoe het recht op dit vlak in elkaar zit.

Verwarring tussen artiestennamen

‘Onze eigen’ William Djoko (hierna: Djoko) en DJOKO uit Keulen zijn allebei DJ en draaien elektronische muziek. Ja, weten we; breed begrip. Djoko is al sinds 2006 werkzaam als DJ en heeft de naam WILLIAM DJOKO in 2021 ingeschreven als Uniemerk (Europees merk). DJOKO is sinds 2014 actief als DJ. Op een gegeven moment worden de DJ’s bekend met het feit dat ze dezelfde naam voeren. Zo verwarren fans en promotors de DJ’s, bijvoorbeeld door de verkeerde DJ in een bericht op sociale media te taggen.

Kort geding over artiestenaam DJOKO

Verwarring tussen artiestennamen heeft een nogal dringend karakter. Dat geldt eigenlijk voor iedere doorgaande inbreuk, maar als je bijvoorbeeld midden in het boekingsseizoen zit, dan spelen je zichtbaarheid en vindbaarheid een belangrijke rol. Je wil dan dus niet dat fans en boekers onduidelijkheid hebben over wie ze precies boeken en wie er heeft opgetreden.

Je kan dan een spoedprocedure starten bij de zogenaamde ‘voorzieningenrechter’. Dit wordt ook wel de ‘kort geding-rechter’ genoemd. Kijk hier voor meer informatie over die procedure.

Djoko vorderde in deze procedure dat hoofdletter-DJOKO stopt met het gebruik van zijn naam omdat dat inbreuk zou maken op de handelsnaam William Djoko en het merk WILLIAM DJOKO. Hij krijg daarin gelijk van de Haagse rechtbank.

Niet zo gek, want partijen speelden soms op dezelfde festivals en in dezelfde clubs. Als je daarnaast zoekt op het kenmerkende bestanddeel van de artiestennaam – “Djoko” – dan kom je snel bij beiden uit. Zowel online als offline was er dus verwarring.

Uitspraak van het gerechtshof

DJOKO, inmiddels actief onder de naam Kolter, was het niet eens met de uitspraak van de voorzieningenrechter. Hij ging daarom in hoger beroep bij het Gerechtshof Den Haag. Maar – helaas voor hem – ook daar ving hij bot.

Wat onder meer de revue passeerde:

  • ❌ De zaak was tijdig ingesteld;
  • ❌ Het Uniemerk van Djoko was niet onrechtmatig geregistreerd;
  • ❌ Djoko wist niet van het bestaan van DJOKO toen hij zijn huidige artiestennaam ging gebruiken;
  • ❌ Er was voor DJOKO geen ouder recht van plaatselijke betekenis;
  • ❌ Het gebruik van DJOKO in Nederland was niet bestendig, voordat Djoko zijn huidige artiestennaam ging gebruiken (dus zonder “Kouam”);
  • ❌ Geen neutralisatie van audieve- en visuele gelijkenis van de handelsnamen;
  • ❌ Er was meer dan alleen feitelijke verwarring.

Het Hof stelde vast dat de handelsnaam “William Djoko” langer actief, bestendig en rechtmatig gebruikt wordt dan de handelsnaam DJOKO. Daarbij is in 2021 de naam WILLIAM DJOKO ingeschreven als merknaam. Ook daar maakt de handelsnaam DJOKO inbreuk op. Het Hof gaat niet mee met de stelling van DJOKO dat de inschrijving van WILLIAM DJOKO als merknaam in 2021 te kwader trouw zou zijn. DJOKO moet dus het gebruik van zijn naam stoppen.

Verschil tussen merk en handelsnaam

Wat belangrijk is om te weten is dat er een verschil is tussen een merk en een handelsnaam.

Merkregistratie

Een merk verkrijg je door registratie. Dit kan een inschrijving voor de Benelux (Benelux-Merk) of EU (Uniemerk) zijn of je kan je merk internationaal inschrijven. Een Benelux-merk en Uniemerk kun je overigens – met een beetje onderzoek – prima zelf inschrijven. Kijk bijvoorbeeld op de website van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of het European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Uiteraard kunnen wij je er ook mee helpen.

Onderscheidend vermogen

Je merk moet onderscheidend vermogen hebben en mag niet beschrijvend zijn.

Voorbeeld: Een artiestennaam is meestal niet beschrijvend. Maar je kan bijvoorbeeld niet het merk/woord “DJ” vastleggen als je een DJ bent en het beoogde merk wil registeren voor jouw diensten als DJ. Over de naam DJ Daddytrance kun je twisten of dat beschrijvend is of niet, aangezien de beste man trance draait. Ik weet eigenlijk niet of hij vader is, maar dat zou het beschrijvend effect nog versterken. DJ Nobu of zoals hij zich vroeger noemde, DJ Tiësto zijn dat in ieder geval niet.

Handelsnaamsgebruik

Een artiestennaam hoef je op zich niet te registeren. Om voor bescherming in aanmerking te komen hoef je deze handelsnaam ‘alleen maar’ rechtmatig te voeren in het economisch verkeer. Ofwel; je moet handelen onder die naam. Tot zover best logisch allemaal.

Werkgebied

Een handelsnaam is territoriaal begrensd door jouw actieve werkgebied. Bij een merk is dat door het territorium waarbinnen je een registratie hebt; Benelux, Europa of per land / internationaal.

Oud recht gaat voor jong

Ook is het goed om te onthouden dat een ouder recht in principe altijd voor een jonger recht gaat. Een oudere handelsnaam kan echter wel tegelijk met een jonger merk gevoerd worden, behalve als de oudere handelsnaam slechts een plaatselijke betekenis heeft. Bijvoorbeeld als de handelsnaam alleen in Nederland gevoerd wordt. Dan kan de handelsnaamhouder opkomen tegen het gebruik van de merknaam. Let op dat dit bij artiesten eigenlijk al niet gebruikt kan worden. Deze kunnen al snel in meerdere landen bekend zijn, dus biedt het handelsnaamrecht bijna geen bescherming. Als artiest kan je dus het beste gelijk je naam als merk inschrijven.

Beter van niet

Mocht het zo zijn dat er sprake is van verwarring tussen twee handelsnamen of een handelsnaam en een merknaam, dan kan je de volgende smoesjes beter niet gebruiken:

  • ‘Ik wist niet dat er nog iemand was met dezelfde naam’. Het is je eigen verantwoordelijkheid om uit te zoeken of er al iemand is met dezelfde handelsnaam of merknaam. Dit kan makkelijk in de registers voor Benelux-merken en Uniemerken, sociale media, SoundCloud, Mixcloud, Beatport, Spotify, Apple Music of gewoon door middel van Google.
  • ‘Hij maakt en draait bass house en ik organic house’. De rechter kijkt naar het soort dienst; dat is muziekproductie en het verzorgen van optredens in de elektronische muziekscene, niet naar wel ‘sub-label’ je er zelf als connaisseur aan hangt.
  • ‘De namen lijken niet genoeg op elkaar’. In het geval van William Djoko tegenover DJOKO stelde het Hof vast dat het meest onderscheidende onderdeel van de handelsnaam ‘Djoko’ was en dat dat al genoeg was om verwarring aan te nemen. Dus: ‘if it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck’.

Wat te doen bij verwarring van artiestennaam?

Kom je erachter dat iemand anders jouw artiestennaam gebruikt terwijl jij al langer werkzaam bent onder die naam of zelfs een merkrecht hebt? Lees dan dit blog. Heb je toch een beschrijvende handelsnaam, dan is dit artikel relevant.

Huiswerk gedaan? Dan kan je allereerst netjes vragen om het gebruik te stoppen. Krijg je geen reactie, dan kunnen wij een sommatiebrief sturen waarin we met de nodige juridische taal eisen dat de andere partij stopt met de inbreuk. Vaak breekt zo’n brief de vastgeroeste situatie wel open. Wordt de naam daarna nog steeds gebruikt, dan staat altijd een gang naar de rechter open.

Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken. Wij staan voor je klaar.

Dit bericht delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Reddit
Tumblr
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

SANDER PETIT LL.M

Contact opnemen met Sander Petit - De Dance-Advocaat
Foto: Wouter Wolfkamp (Nortoir)

RECENTE BERICHTEN

#respectthecreators

#RespectTheCreators: hoe zit het precies met persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media?

#RespectTheCreators is een campagne die opkomt voor de rechten van muziekproducers op sociale media met betrekking tot naamsvermelding. Los van de ethische gedachte achter de campagne, ondersteun ik dit initiatief op juridisch vlak. Wil je meer weten over deze campagne en over de persoonlijkheidsrechten van muziekproducers op sociale media? Lees dan dit artikel!

Lees verder »

SOCIALS